نخبگان لُرتبار ایلامی،خواب یا بیدار؟
مدتی است که مباحث مربوط به هویت قومی مردم استان ایلام در رأس مطالب بسیاری از وبلاگ ها و وب سایت ها قرار دارد.واقعیت این است که مردم ایلام از دو قوم لُر و کرد تشکیل یافته اند.لُرها در جنوب و کردها در شمال استان اکثریت را به خود اختصاص داده اند.به قول یکی از دوستان در گذشته نه چندان دور(50 تا 60 سال پیش) اکثریت مطلق استان را لُرتباران تشکیل می دادند ولی به دلیل لُرستیزی حکومت سابق،ارتباط حوزه شمالی استان با کرمانشاه بعنوان یکی از مقرهای اشاعه فرهنگ کردی و تبلیغات کردها به مرور بسیاری از لُرتباران تغییر هویت و گویش داده و این باعث افزایش تعداد کرد تباران شده است .دوستی دیگر ذکر می کرد همان اقلیت کرد هم به اصطلاح کرد بودند چون اشتراکات زبانی –فرهنگی آنها بیشتر با لرها است تا بقیه کردها .کردهای ایلام به استثنای ایوانی ها که کلهر هستند بقیه لباسشان کردی نبوده بلکه شال و ستره لری بوده است.آنها در مراسم عروسی "سیت بیارم" در حین کشاورزی "علیدوستی" و در مراسمات عزا "مویه لری" زمزمه می کردند.رقص آنها "دوپا"،"سه پا" و "سنگین سماع"لری بوده نه رقص کردی که الان به زور در حال ترویج است.ولی به هر حال الان بسیاری از لرتباران ایلام خود را کرد می دانند ولی این به معنی این نیست که لرهای ایلام چند صد نفرند آنها در وضعیت کنونی در شهرستان دره شهر اکثریت مطلق و در شهرستانهای دهلران و آبدانان اکثریت نسبی را هنوز حفظ کرده اند و در شهرستان ملکشاهی لرتباران شوهان حضور پر رنگ قوم لُر را نشان می دهند و در مهران نیز به همین شکل.به علاوه شاکله اصلی شهر ایلام را هم لرتباران تشکیل می دهند. با این حال انحصارگری فرهنگی صدا و سیمای استانی ایلام،خودزنی ما لرهای ایلام و نیز فعالیت زیاد رسانه ای فعالان کردتبار ایلام و نوشتجات زیاد آنها در مورد هویت قومی خود باعث شده این استان فقط کرد نشین جلوه داده شود.در این بین نخبگان لُرتبار ایلام که تعدادشان بسیار زیاد بوده و افراد بسیار خوش فکر و باسوادی هم هستند در این خصوص بسیار منفعل عمل کرده و فعالیت رسانه ای-وبی زیادی ندارند آن دسته هم که در این عرصه فعالند به هویت قومی خود نمی پردازند و فقط اشعار فارسی خود را درج و بعد به تمجید فعالیت کرد تباران می پردازند.البته آقای حیدر میرانی نویسنده و شاعر عزیز دهلرانی در این خصوص یک اسنتثا است این همتبار عزیز چندین سال است که فعالیت پر شوری در عرصه رسانه ای –فرهنگی داشته و با تفرقه اندازان بین لرهای فیلی و لرهای لک به صورتی کاملأ منطقی و علمی مبارزه کرده و در این را از هیچ چیز واهمه نداشته و او را می توان به حق تکیه گاه مستحکم هویت قومی لرتباران در استان ایلام دانست .جدیدأ نیز آقای مسعود سیفی که از لرتباران بخش بدره شهرستان دره شهر هستند سنگ تمام گذاشته و با راه اندازی وبلاگ "انجمن تحصیلکردگان لر" و نیز شرکت جدی در مباحث مر بوط به هویت قومی لرتباران ایلام وکشور به نقطه امید بسیار خوبی تبدیل شده اند.برای این دو بزرگوار آرزوی موفقیت روز افزون داریم ولی طرف صحبت ما سایر شاعران و نویسندگان لُرتبار ایلامی است که خود را به کوچه علی چپ زده و با اینکه نظاره گر زیاده خواهی دیگران و آسیب دیدن هویت قومی لُرتباران هستند ولی دست روی دسته گذاشته و از انجام فعالیتهای هرچند کم نیز سر باز می زنند.این همتباران لُر حتی در کامنتهای خود برای ما نیز بسیار محتاط عمل کرده و اگر نظر قومی خوبی هم ارائه می دهند آن را به صورت خصوصی درج می کنند مبادا دوستان کردشان ناراحت شوند برعکس همولایتی های کرد، فوشهای رکیک زیادی را نثار ما ،همه لُرها و والیان لرستان پشتکوه کرده و به طوایف رشنوادی و پیریایی و سلیمان نژاد و پیریایی ایلام نیز توهین های زیادی روا داشته اند و در این خصوص "حیا را خورده و آبرو را قی کرده اند" .از این دوستان لُرتبار و نخبه عاجزانه می خواهیم سبک خود را تغییر داده و آقایان میرانی و سیفی را الگو قرار داده و از هیچ چیز نترسند، با حفظ احترام به هویت قومی کردها در راه اعتلای جایگاه لُرتباران ایلام گام بردارند،در این راه از هیچ چیز واهمه نداشته باشند و بدانند که حفظ هویت قومی لرتباران ایلام از نان شب هم واجب تر و عین عبادت است،تکانی به خود داده و پاسدار فرهنگ لُر"فیلی و لک"باشند و نگذارند اجدادمان که از مالکان اصلی این خاک بوده اند بر ما لعنت بفرستند.در انتها از همتباران عزیز می خواهیم نظرات مفصل خود را به آدرس lorestanposhtkoh@yahoo.com ارسال فرمایند
